fbpx

Kas yra URL?

2022.01.30 / Aut. Donatas Viliamas

Kas yra URL?

URL (angl. „Uniform Resource Locator“) tai santrumpa, naudojama įvairių interneto išteklių (dokumentų, grafinių ar video failų, nuorodų) adresams nustatyti. URL susideda iš kelių dalių, kuriais interneto naršyklei yra nurodoma, kaip ir iš kur gauti išteklius.

Realus URL pvz.: https://seogenerolai.lt/izvalgos/seo-specialistas/

Kas yra URL struktūra?

URL struktūra – tai konkretaus URL išvaizdos anatomija. Šią struktūrą gali sudaryti elementai pavaizduoti žemiau.

url struktūra

Paprastai URL prasideda „http arba https“ protokolais.

S reiškia saugią svetainių versiją prasidedančią „https“ ir apsaugotą SSL protokolu (angl. “Secure Sockets Layer”). Būtent dėl duomenų saugumo Google visur ir visuomet rekomenduoja naudoti „https“ protokolą.

Toliau gali sekti www (subdomenas) ir jūsų domeno pavadinimas, pvz., https://www.seogenerolai.lt/, o tada jau nurodomas katalogas/kategorija arba kelias, kuriame saugomas konkretus jūsų turinys. Pvz. https://seogenerolai.lt/izvalgos/google-crawl-rate/

Štai ir išsiaiškinome pagrindines URL struktūros dalis. Toliau aptarsime kas turi tiesioginės įtakos SEO rezultatams.

Ar naudoti raktažodžius adresuose, siekiant geresnių pozicijų?

Vienareikšmio atsakymo į šį klausimą nėra. Tam yra kelios priežastys, kurios SEO bendruomenėje rutuliojasi jau visą pastarąjį dešimtmetį. Daugeliui interneto svetainių adresai (URL) neatrodo labai svarbūs, tačiau iš tiesų, nuo jų priklauso SEO optimizacijos kokybė.

O ką šiuo klausimu sako Google?

2010 metai: Google – į raktažodžius adresuose žiūrėkite kaip vartotojas

2010 metais tuometinis Google paieškos vystymo vadovas Matt Cutts paskelbė vaizdo klipą, kuriame aptarė raktinius žodžius adresuose pabrėždamas skirtumą tarp failų pavadinimų ir puslapio adreso pavadinimo. Pavyzdžiui kai dokumento kelias yra atskiriamas pasviraisiais brūkšniais (/):

/irankiai/medienai/graztas.html

Tuo tarpu dokumento pavadinimas gali būti atskiriamas trumpaisiais brūkšniais (-):

/irankiai-medienai-graztas.html

Cutts patarė į šią situaciją pasižiūrėti iš vartotojo perspektyvos. Adresai su daugybe trumpų brūkšnelių gali pasirodyti kaip spam’as. Tuo pačiu jis patikino, kad nėra tokio algoritmo, kuris galėtų nubausti puslapius su daugybe brūkšnelių adrese.

M.Cutts sako:

“Iš paieškos perspektyvos nemanau, kad tarp šių dviejų būdų vaizduoti adresus yra didelis skirtumas. Nepaisant to, reikėtų būti atsargesniems dėl vartotojų įpročių ir patirties su ilgais raktiniais žodžiais adrese, atskirtais brūkšneliais. Žmonėms gali nepatikti, jei jie matys tik brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį-brūkšnelį, todėl jie nenorės ant tokios nuorodos paspausti.“ 

Matt neatskleidė, ar yra poveikis paieškos rezultatams, kai URL suformuojami būtent taip. Greičiausiai jis norėjo pasakyti, kad vartotojo patirtis yra daug svarbiau, nei tam tikras paieškos algoritmo vertinimo faktorius.

2016 metai: Google – raktiniai žodžiai adrese yra nedidelis reitingavimo faktorius

Nuotolinės konferencijos „Webmaster Central“, vykusios 2016 sausį metu, Google paieškos atstovas John Mueller iš tiesų patvirtino, kad raktiniai žodžiai adrese yra reitingavimo faktorius. Tačiau čia pat jis iš karto sumenkino šio faktoriaus įtaką paieškos rezultatams apibūdindamas jį kaip „labai mažos įtakos“.

J.Mueller sakė:

„Aš tikiu, kad tokia situacija turi labai mažai įtakos paieškoms rezultatams, dėl to nereiktų su tuo forsuoti. Taip pat manau, kad ši vieta nėra verta jūsų pastangų, dėl kurių reiktų pakeisti esamą puslapio struktūrą, kad tik pridėtumėte raktinių žodžių į adresus“.

2017 metai: Google – raktažodžiai adrese yra pervertinti

Muelleris tęsia raktinių žodžių, kaip vieno iš reitingavimo faktorių, įtakos menkinimą. 2017 metais jis raktažodžius URL adrese jau pavadina „pervertintais“.

2018 metai: Google – nekreipkite dėmesio į raktinius žodžius adresuose

2018 metais Mueller toliau tęsia raktažodžių sumenkinimo kampaniją teigdamas, kad kartais vartotojai jų net nemato…

https://twitter.com/JohnMu/status/1070634500022001666?s=20&t=rFNjIaSlGge5hmQwFVPqpQ

Greičiausiai jis turėjo omenyje paieškos rezultatų puslapius (SERP) naršant iš mobilių įrenginių, kur ilgesni adresai jau netelpa į ekraną ir yra tiesiog trumpinami daugtaškiu.

Iliustracija žemiau.

url adresas naršant iš mobilaus

Peršasi išvada, kad raktažodžiai, anot Google atstovų, gali būti reitingavimo faktorius, bet jau itin nereikšmingas ir mažas.

Ar raktažodžiai „plikose“ nuorodose laikomi nuorodos tekstu (anchor text)?

SEO bendruomenėje pasigirsta svarstymų, kad jei kažkas įdeda nuorodą į jūsų puslapį tiesiog kaip paprastą nuorodą, Google gali paimti raktinius žodžius iš tos nuorodos ir laikyti juos nuorodos tekstu (anchor text). Tokiu būdu su tokia nuoroda jūsų puslapis būtų reitinguojamas geriau, nei su nuoroda be raktažodžių. Turima omenyje „plika“ nuoroda. Ji taip vadinama todėl, kad nėra jokio nuorodos teksto, po kuriuo nuoroda būtų padėta.

Kad būtų aiškiau kuo skiriasi “plika” nuoroda ir nuoroda su nuorodos tekstu, pateikiame pvz. žemiau:

  • „Plika” nuoroda pvz. https://seogenerolai.lt/seo-paslaugos/
  • Nuoroda su nuorodos tekstu (anchor text): Susisiekite su mumis!

2020 metų rugsėjo straipsnyje How Google Handles Naked Links J.Mueller teigė, kad „plikos“ nuorodos neperduoda nuorodos teksto informacijos.

Štai, ką jis sakė:

“Iš to, ką suprantu, galima spręsti, kad mūsų sistemos to neatpažįsta ir laiko tai tik paprasta nuoroda, be naudingo nuorodos teksto. Galime laikyti tai kaip nuoroda, bet negalime naudoti kaip nuorodos teksto. Šiuo požiūriu tai normali nuoroda be jokio konteksto.”

Ar raktiniai žodžiai nuorodose gali padidinti CTR rodiklį?

Sklando sena idėja, kad raktažodžių naudojimas adresuose skatina geresnį CTR (click-through rate) rodiklį paieškos puslapiuose (SERPs). Bet tai galėjo būti aktualu tik praeityje, o ne dabar. Tai yra mažai tikėtina, ypač tuomet, kai puslapiai naudoja naršymo kelią (breadcrumbs) savo navigacijoje ir aprašo jį per struktūrizuotus duomenis.

Tuo tarpu Google paieška SERP rezultatams atvaizduoti naudoja ne adresą, o kategorijos pavadinimą arba naršymo kelio (breadcrumbs) struktūrizuotus duomenis. Tokiu būdu raktažodžiai adresuose yra net nematomi.

Puslapiams, kurie nenaudoja naršymo kelio ir susijusių struktūrinių duomenų, Google parodo pilną adresą su raktažodžiais, tačiau jų neparyškina.

Jei Google paryškintų šiuos duomenis, gal tai ir padėtų lankytojams atkreipti dėmesį į adresą. Deja adresai labai neišsiskiria ir nėra pastebimi.

Kada raktažodžiai vistik naudingi adresuose?

Nepaisant to, kad raktažodžiai adresuose labai mažai prisideda prie puslapio reitingavimo, tam tikra nauda vis dėl to yra. Visų pirma raktažodžiai adresuose padeda geriau suprasti, apie ką tas puslapis yra. Nors jau kaip žinome, kad raktažodžiai ne visuomet rodomi paieškų rezultatų puslapiuose, tačiau konkrečiame tekste, kuriame įdėta „plika“ nuoroda, suprasti kontekstą gali padėti puikiai.

„Plikos“ nuorodos su raktažodžiais pavyzdys:

https://seogenerolai.lt/sekmes-istorijos/sugrizimas-i-google-top-pozicijas/

Tokia nuoroda yra suprantama gana intuityviai ir jau prieš spaudžiant ją galima nesunkiai suprasti, apie ką bus kalbama ją atidarius.

PATARIMAS. Kai abejojate ar verta naudoti konkrečius raktažodžius nuorodose, visuomet stenkitės daryti tai, kas Jūsų nuomone būtų patogiausia ir aiškiausia vartotojui. Būtent tai rekomenduoja Google.

Geriausios URL adresų struktūros naudojimo praktikos ir pavyzdžiai

Žemiau pateiksime keletą svarbiausių standartų ir pavyzdžių iš gerosios SEO praktikos, kaip turėtų būti formuojama teisingi URL.

Nustatykite standartą – visi adresai rašomi mažosiomis raidėmis

Dauguma serverių neturi jokių problemų su didžiosiomis ir mažosiomis raidėmis adresuose. Bet net ir tokiu atveju yra rekomenduojama nustatyti vieną standartą, kurio jūsų puslapis visada laikysis.

Adresai gali būti rašomi mažosiomis raidėmis „kaip-sis-adresas.lt“ , raides pamaišant su didžiosiomis „Kaip-Sis-Adresas.Lt“ arba visomis didžiosiomis raidėmis „KAIP-SIS-ADRESAS.LT“

Vartotojams patogiau skaityti mažosiomis, o ne didžiosiomis raidėmis, todėl į tai irgi reikėtų atsižvelgti. Jei laikysitės tokio standarto, išvengsite įvairių nesusipratimų su vidinėmis ir išorinėmis nuorodomis.

Naudokite trumpuosius brūkšnelius, ne apatinius brūkšnius

Visada naudokite trumpuosius brūkšnelius (-) bet ne apatiniu brūkšnius (_), kadangi apatiniai brūkšniai tampa nematomi, kai paskelbiama „plika nuoroda.

Štai blogas pavyzdys: https://jusupuslapis.lt/apatiniai_bruksniai_nesimato_nuorodoje

Naudokite tikslius raktinius žodžius

Naudoti ilgus ir ne visiškai tikslius raktinius žodžius adresuose yra klaida, kuri atsiranda dėl noro gauti daugiau lankytojų. Kartais tokie raktažodžiai net gali suklaidinti, nes pats puslapis yra ne visiškai apie tai, kas rašoma adrese. Rekomenduojama naudoti tik tuos raktažodžius, kurie tiksliausiai apibūdina puslapio turinį.

Nenaudokite adresuose perteklinių žodžių

Daugeliui, naudojančių WordPress ir kitas turinio valdymo sistemas yra žinoma, kad TVS kartais mėgsta pridėti į adresus papildomų direktorijų, pavyzdžiui /kategorija/ arba tą, kuri įrašyta nustatymuose. Tai nėra pageidaujama URL struktūra. Nėra jokio logiško pateisinimo, kai URL struktūra atrodo šitaip: /kategorija/puslapis/

Turėtų būti tiesiog /puslapis/.

Raktiniai žodžiai aiškiai nurodo vartotojui, apie ką yra puslapis, todėl rinkitės juos atsakingai.

Laikui nepavaldūs URL adresai

Dažniausiai tikslios datos adresuose kelia daugiau sumaišties, nei duoda naudos. Rekomenduojama naudoti adresus, kurie nenustato tikslios datos.

Jei norite sukurti puslapį „Geriausi sprendimai 2022 metais“, greičiausiai kitais metais norėsite šį turinį atnaujinti. Tokiu atveju data nuorodoje praranda prasmę.

Vietoj tokio adreso:

Jusupuslapis.lt/straipsniai/geriausi-produktai-2022-metais

Pašalinkite datos informaciją ir naudokite:

Jusupuslapis.lt/straipsniai/geriausi-produktai/

Didžiausias pliusas yra tas, kad per metus sukauptos išorinės nuorodos liks ir kitais metais atnaujintam turiniui. Visi lankytojai, kurie ras seną nuorodą, bus nukreipti į naują turinį automatiškai. Jums teliks tik kasmet pakoreguoti straipsnio antraštę pakeičiant joje metus.

Aišku, jei ketinate rašyti panašų straipsnį kiekvienais metais, galite naudoti datas. Tik atminkite, kad vartotojui užtrunka šiek tiek laiko susigaudyti, kad kalba eina apie 2022, o ne 2021 metų tendencijas, nes data pastebima ne iš karto.

Ar reikalingas pasvirasis brūkšnys adreso pabaigoje?

Pasvirasis brūkšnys arba „slashas“ yra šis simbolis: [ / ].

Organizacija Worldwide Web Consortium (W3C), kuri yra atsakinga už interneto formatų standartus ir jų laikymąsi, rekomenduoja naudoti pasvirąjį brūkšnį adreso užbaigimui, kadangi jis parodo motininės ir galutinės kategorijos santykį. Šis santykis yra tada, kai kategorija turi ne vieną, o daugiau puslapių.

Štai ką W3C numato savo gairėse Linked Data Platform Best Practices and Guidelines:

„2.6 Naudokite pasvirąjį brūkšnį adreso pabaigoje akcentuodami galutinio adreso dalies hierarchinį santykį su tėviniu adresu.”

HTML kode pasvirasis brūkšnys yra skirtas atskirti direktorijas viena nuo kitos. Tuo tarpu  2017 metais Google atstovas John Mueller savo Twitter paskyroje rašė, kad puslapiai su ir be pasvirojo brūkšnio gale yra traktuojami kaip skirtingi puslapiai, nebent tai yra pagrindinis puslapis.

Pavyzdžiui:

https://www.jusupuslapis.lt/produktai

gali būti skirtingas puslapis, nei :

https://www.jusupuslapis.lt/produktai/

Koks čia esminis skirtumas?

Url kai šis https://www.jusupuslapis.lt/produktai užbaigia puslapį, o tuo tarpu URL kaip šis https://www.jusupuslapis.lt/produktai/ rodo, kad tai yra kategorija arba direktorija, galinti turėti savyje dar daugiau puslapių. Taigi skirtumas tikrai yra.

Muellerio įrašas socialiniame tinkle Twitter 2017 metais patvirtino oficialiame Google tinklaraštyje publikuotą poziciją dar 2010 metais (To Slash or Not to Slash) su panašiais teiginiais.

Google į pasvirąjį brūkšnį žiūri lanksčiai

Žemiau yra pavyzdys, kaip patys Google formuoja savo URL adresus. Šis adresas netgi turi .html gale, kas rodo, kad tai galutinis puslapis:

https://webmasters.googleblog.com/2020/11/timing-for-page-experience.html

O štai šis adresas su pasviruoju brūkšniu gale rodo tai esant kategorijos puslapiui:

https://webmasters.googleblog.com/2020/11/

Šis adresas rodo, kad tai 2020 metų direktorija su atitinkamais failas joje:

https://webmasters.googleblog.com/2020/

Šie paminėti pavyzdžiai dar kartą patvirtina standartines nuorodų rekomendacijas, kaip naudoti pasvirąjį brūkšnį. Kai tai yra kategorijos URL, tuomet „slashas“ naudojamas. Kai tai yra galutinis puslapis – ne.

Google adresai pabaigoje pasvirojo brūkšnio neturi

Deja, kiti Google pavyzdžiai nepatvirtina šios rekomendacijos. Štai keletas pavyzdžių, kai Google puslapiai neturi pasvirojo brūkšnio pabaigoje.

  • Šis adresas yra kategorija:
    https://developers.google.com/analytics
  • Šis adresas yra pavienis galutinis puslapis:
    https://developers.google.com/analytics/devguides/integrate
  • Dar vienas pavienis puslapis:
    https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/firebase/android

Šios kategorijos ir puslapiai atrodo panašiai, nes jie nenaudoja pasvirojo brūkšnio pabaigoje.

Google lanksčiai traktuoja pasvirojo brūkšnio naudojimą

Aukščiau pateikti pavyzdžiai atskleidžia geriausias URL adresų naudojimo praktikas, tačiau tuo pačiu patvirtina, kad tokios strategijos gali būti tiesiog nepaisoma. Dar 2010 metais Google davė labai lankstų patarimą šiuo klausimu.

Google rašė:

„…galite naudoti taip, kaip tik norite.”

Reziume

SEO pritaikytų svetainės adresų tema yra daug gilesnė, nei daugelis ją supranta. Čia yra daugybė niuansų.

Pvz. Google vis dažniau neberodo URL paieškos rezultatų puslapyje, tuo tarpu kitos populiarios paieškos sistemos, pavyzdžiui, Bing ir DuckDuckGo, vis dar rodo adresus.

Bendrai svetainės URL adresai yra puikus būdas pranešti lankytojui apie ką yra puslapis, kurį jis galėtų aplankyti. Be to tinkamai naudojami raktažodžiai yra neblogas būdas paskatinti vartotojus dažniau spausti ant tokios nuorodos.

Tuo tarpu nuorodų trumpinimas yra reikalingas vartotojams, kad jiems būtų patogiau adresais dalintis. Nuo to kartais labai priklauso, ar puslapis bus populiarus ar ne. Juk populiarumas gaunamas dėl intensyvesnio dalijimosi socialiniuose tinkluose ir turinyje. Tai reikia būtinai įvertinti.

CEO at SEO generolai®
Donatas Viliamas - įmonės MB "SeoReklama" įkūrėjas ir direktorius. Prekės ženklo "SEO generolai" savininkas. Specializacija: SEO strategijų kūrimas, konkurencinės aplinkos analitika, SEO konsultacijos, auditai, gilus techninis SEO, strateginis planavimas, copywriting'as, verslo konsultacijos. Donatas strategiškai vadovauja SEO klientų projektuose. Rašo seogenerolai.lt tinklaraštį. Reguliariai atlieka SEO testus, kad suprastų „Google“ ir kitų paieškos sistemų algoritmų elgseną. SEO karjerą pradėjo 2009 m. kaip laisvai samdomas SEO specialistas. 2013 m. įkūrė SEO įmonę, kuri jau dirbo su daugiau nei 100 kompanijų vykdydama SEO projektus Lietuvos ir užsienio rinkose. Asmeninis blog'as https://www.viliamas.com/
Atgal
DOMINA PASLAUGOS?SUSISIEKITE
Vardas/Pavardė*
El. paštas*
Telefono numeris*
Svetainės adresas*
Pageidavimai, raktažodžiai*
Žinutė išsiųsta sėkmingai
Klaida. Pabandykite dar kartą
error:
error: