Kas yra SERP?
Kas yra SERP?
SERP – tai angliškos frazės “Search Engine Result Page” santrumpa. Lietuviška SERP reikšmė – “Paieškos sistemos rezultatų puslapis”. Paieškos rezultatų tvarka ypač svarbi optimizuojant interneto svetaines paieškos varikliams pvz. “Google.lt”.
Pirmasis paieškos sistemos SERP rezultatų puslapis dažnai vadinamas „Top10“. O kiekvienas SERP rezultatas paieškos sistemoje pateikiamas mažėjančia tvarka, atsižvelgiant į jo kokybę, raktinio žodžio atitikimą paieškos intencijai ir domeno autoritetą. Todėl pirmame SERP puslapyje “Top10” organinės paieškos rezultatai pagal konkretų raktinį žodį visuomet bus išrikiuoti nuo 1 iki 10 pozicijos. Atitinkamai “TOP20” arba SERP 2-ąjame lape paieškos rezultatai bus išrikiuoti mažėjančia tvarka nuo 11 iki 20 pozicijos.
Taip atrodo SERP reitingas. Jis yra būtinas tam, kad svetainės apskritai būtų matomos paieškos sistemoje. Todėl svetainių ar el.parduotuvių savininkai visuomet siekia, kad jų paieškų rezultatai SERP reitinge būtų rodomi kuo aukščiau mokamuose “Google Ads”, organinės paieškos, arba lokalios paieškos (žemėlapių) rezultatuose.
Aukščiausių pozicijų siekiama, nes atlikti tyrimai rodo, kad absoliuti dauguma SERP paspaudimų pasiskirsto tarp pirmųjų 10 paieškos rezultatų. Po 1-ojo SERP puslapio vartotojo dėmesys smarkiai mažėja. Grafike žemiau matosi, kiek galite tikėtis paspaudimų užimdami konkrečią SEO poziciją „Google“ paieškoje. Pvz. #1 organinė pozicija „Google“ sulaukia virš 30% visų paspaudimų. Šaltinis: backlinko.com.
Paieškos rezultatų eiliškumas SERP nustatomas paieškos variklių algoritmų. Pvz. svarbi yra turinio kokybė, nuorodų kiekis, jų autoritetas, svetainės greitaveika ir aibė kitų veiksnių.
SERP funkcijos, pagrįstos užklausos intencija. Sąveika su vartotoju.
SERP pateikimas skiriasi priklausomai nuo vartotojo paieškos užklausos. Atsižvelgiant į įvestą paieškos terminą (raktinį žodį ar raktinių žodžių derinį), paieškos rezultatuose gali būti rodoma reklama, vaizdai, „Google Maps“ rezultatai ir (arba) įvertinimai (žr. pav. Nr.1). Be to, SERP gali skirtis priklausomai nuo vartotojo, nes jie yra suasmeninti atsižvelgiant į vartotojo fizinę vietovę ir paieškos istoriją. Taip pat jei vartotojas mano, kad rodomi paieškos rezultatai pažeidžia jo asmenines teises, galima paprašyti, kad paieškos rezultatus „Google“ pašalintų.
Aukštas SERP reitingas turi tiesioginės įtakos svetainės lankomumui. O štai profesionalios SEO paslaugos suteikia realią galimybę teigiamai paveikti svetainės poziciją SERP. Tuo tikslu patyręs SEO specialistas analizuoja vartotojų užklausas (raktinius žodžius) paieškos sistemose ir bando pagal juos iškelti paieškoje savo optimizuojamas interneto svetaines ar el.parduotuves. Šį darbą atlieka ir “SEO generolų” komanda.
Lemiantis veiksnys reitinguojant svetainę SERP visų pirma yra tai, kiek pati svetainė yra tinkama konkrečiai paieškos užklausai. Kad paieškos sistemos galėtų geriau nuskaityti svetainės turinį, svarbu, kad jame būtų atitinkami raktiniai žodžiai. „Google“ sparčiai tobulėja ir vis geriau atpažįsta semantinius ryšius. Todėl šiais laikais svetainės jau turėtų būti optimizuotos ne tik konkrečiam raktiniam žodžiui, bet ir platesnei ieškomo raktinio žodžio semantikai, pavyzdžiui, integruojant atitinkamus terminus ir sinonimus. Reguliariai atnaujindama savo esminius algoritmus kaip pvz.: „Panda“, „Penguin“, „Hummingbird“, „Google“ patobulino savo sistemą taip, kad vartotojams būtų rodomi tik patys tinkamiausi paieškos užklausos rezultatai.
Su šiais „Google“ atnaujinimais SERP taip pat pasikeitė. „Google“ išplėtė savo taip vadinamąjį žinių grafiką (angl. “Knowledge Graph”) kartu su „Hummingbird“ atnaujinimu. Tai reiškia, kad į tam tikras SERP paieškos užklausas vartotojui jau atsakoma iš karto paieškoje. Taip pagerėja vartotojo patirtis paieškos sistemoje, nes jam nebereikia spausti ant atskirų paieškos rezultatų ir gilintis toliau, kas juose yra pateikta. Todėl sėkmingi SEO specialistai visada turi žinoti naujausius „Google“ atnaujinimus ir atitinkamai pritaikyti juos savo SEO strategijose. Tačiau jei bandoma paveikti paieškos sistemos reitingą naudojant nesąžiningus metodus ir gudrybes, pavyzdžiui, daugybinį raktinių žodžių kartojimą tekste (angl. “keyword stuffing“), „Google“ algoritmai atitinkami baudžia svetainę. Tai daro neigiamą poveikį svetainės reitingui paieškos sistemoje ir ji gali būti visiškai pašalinta iš paieškos sistemos indekso, t.y nerandama joje net pagal tikslų svetainės adresą.
Kitas būdas atkreipti vartotojo dėmesį į SERP rezultatus yra mokama reklama paieškos sistemoje „Google Ads“ (anksčiau žinoma kaip “Google AdWords”). Mokami reklamos skelbimai rodomi SERP rezultatuose virš organinės paieškos rezultatų ir jų apačioje. Maksimalus leistinas rodomų mokamų rezultatų kiekis yra 4 pozicijos SERP viršuje ir 3 mokamos pozicijos apačioje, po organiniais rezultatais, kurių visuomet būna 10. (Žr. pav. Nr.1)
Bendrai su organiniais ir mokamais “Google Ads” paieškos rezultatais šiuo metu SERP gali būti pateikiama maksimaliai 17 pozicijų. Anksčiau, naršant iš kompiuterių, mokami “Google Ads” rezultatai dar būdavo rodomi SERP dešinėje pusėje. Tačiau siekiant suvienodinti naršymo patirtį iš kompiuterių ir mobilių įrenginių, rezultatų pateikiamų dešinėje pusėje buvo atsisakyta.
Dauguma įmonių (verslų) tiksliniam lankytojų srautui į savo svetainę pritraukti šiais laikais naudoja “Google Ads” ir SEO optimizavimo derinį ir taip pasiekia geriausių rezultatų.
Kaip skirtingos paieškos intencijos lemia SERP išdėstymą?
SEO praktikoje vartotojų paieškų intencijos įprastai būna informacinės, transakcinės ir navigacinės. Kad būtų aiškiau aptarkime konkrečiai pavyzdžiais:
- Informacinės intencijos: Vartotojai, ieškantys informacijos, dažniausiai mato SERP rezultatus, kuriuose dominuoja įvairus turinys iš įvairių edukacinių, mokslinių straipsnių, blogų, žinynų, ir FAQ puslapių. Pavyzdžiui, ieškant „kaip paruošti kavą“, SERP gali rodyti įvairius tinklaraščių straipsnius, vaizdo įrašus ir receptų svetaines.
- Transakcinės intencijos: Ši intencija rodo vartotojo norą pirkti. Paieškos užklausoms su transakcine intencija, pvz., „iphone 15 telefono kaina“, SERP rodys įvairių el. parduotuvių produktų puslapius, kainų palyginimų portalus.
- Navigacinės intencijos: Kai vartotojai žino, kur nori patekti, pvz., ieškodami įveda į naršyklės paieškos lauką „Facebook“, SERP iš karto parodys tiesiogines nuorodas į konkrečias svetaines ar puslapius.
Kiekviena ši intencija parodo paieškos sistemoms, pvz., Google, kaip reikia rūšiuoti ir rodyti turinį, atsižvelgiant į tai, kas labiausiai atitinka vartotojų užklausas.
SERP fragmentai (angl. “snippets”). Kaip jie kuriami?
Remiantis tyrimais, vartotojas SERP rezultatus peržiūri vidutiniškai tik 1,17 sekundės. Dėl šios priežasties SERP fragmentai vaidina esminį vaidmenį.
Tekstinius fragmentus SERP rezultatuose sudaro antraštė/pavadinimas (angl. “title”) ir aprašo tekstas (angl. “meta description”). Šie du taip vadinami meta duomenys daro didelę įtaką tam, ar vartotojas spustelėja konkretų SERP paieškos rezultatą, ar ne. Todėl antraštės pavadinimas ir meta aprašymas turėtų būti kuo prasmingesni. Protingas atitinkamų raktinių žodžių išdėstymas antraštės pavadinime ir jos aprašyme taip pat gali turėti teigiamą poveikį svetainės reitingui pagal konkretų raktažodį. Tačiau svarbiausia, kad paspaudęs ant tokio paieškos rezultato vartotojas patektų į svetainę, kuri visiškai atitinka tai, kas buvo žadama jos antraštėje ir meta aprašyme pateiktuose paieškos sistemoje.
Svarbu žinoti, kad formuluojant SERP fragmentus „Google“ leidžia tik tam tikrą skaičių simbolių juose. Apytikslis meta aprašymas neturėtų būti ilgesnis nei 150–160 simbolių, įskaitant tarpus. Tuo tarpu antraštė neturėtų būti ilgesnė nei 70 simbolių.
Kaip atrodo SERP fragmentai?
Naudingi įrankiai, kurie parodo, kaip SERP fragmentas atrodo iš vartotojo perspektyvos:
- SEO yra paprasta? Nutekinta 14.000 Google paieškos atributų. - 2024-08-22
- Google “Core update” – 2024.03.05. Prisisekite diržus! - 2024-03-05
- 10 priežasčių, kodėl nėra SEO progreso? - 2024-01-24